HTML

Egy 8 danos nyugger ...

A gyerekeim és az unokáim az mondják, hogy minden történetemet hallották már sokszor. Nincs más hátra, új hallgatóságot (pontosabban olvasókat) kell keresnem így 80 fölött. :-) Dr. Király László

Friss topikok

  • Dr. Király László: A FACEBOOK A MAI NAPRA EZT A BLOGBEJEGYZÉSEMET IDÉZTE FEL, AMI BIZONYÍTHATJA, HOGY FIATALNAK LENNI... (2016.10.31. 09:21) Jegyeskedés
  • Dimmerkobold: Nem volt rossz. Pár forró intim részletre kíváncsi lettem volna a szerelemmel kapcsolatban! :)) (2016.10.17. 19:45) Megérkezés Kecskemétre
  • dr Király László: - (2016.08.28. 21:36) Kutatási célok, vagy csak álmok
  • Zsumami: Kedves Király László! Hát ilyen az én formám, kések és lekések... ezúttal az új bejegyzésekről, ha... (2016.05.01. 12:10) Megint Május 1.
  • Major Zsuzsa: Kedves Király László, ha Ön Dávod pustán volt katona, akkor bizonyára járt Böhönyén, a vasútállom... (2015.08.05. 12:06) Szép élet a katona élet - főleg, ha rövid!

Az 1947-1951-es éveket a kor szokásának megfelelően többször átnevezett, Szolnoki Közgazdasági Szakközépiskola  diákjaként töltöttem.

Ezek sem akármilyen évek voltak.

130704_Az iskola 2.jpg

Az iskola régi épületét lebombázták, az újat csak 1948-ban lehetett birtokba venni, eleinte délelőtti-délutáni tanulási beosztással.(Az iskoláról feltöltött képeket a www.blogszolnok.hu oldalról vettem át, amelyet - mint kiderült - egy kései iskolatársam jegyez.)

130704_Az iskola.jpg

Forrás: http://www.blogszolnok.hu/1xvolt_szazbol_negy

Az sem volt kisebb változás, hogy ekkor írták elő, hogy az addig fiúiskolaként működő intézménybe leányokat is fel kellett venni azaz kitört a koedukáció. Természetesen (?) én a 23 fős leányosztályba áthelyezett 9 fiú egyike voltam. A mellékelt osztályképen a fiúk a felső sorban állnak. Feladvány: melyik vagyok én közülük?

130704_Osztálykép.jpg

Eleinte népi kollégista is voltam, de fél év után gyalázatos kispolgári származásom okán megkértek, hogy ne rontsam tovább fényes szelek levegőjét. Ezért a továbbiakban bejáró diákként éltem sorsomat, ami nem igazán könnyű és kényelmes, de feltétlenül vidám és kalandos élet volt. Az inga (munkásvonat) fél hatkor indult Ceglédről és az iszonyúan nagy, éppen harminc kilométeres távot alig több, mint egy óra alatt  le is küzdötte. Mi meg vártuk a nyolc órás kezdést, némi tanulással és valamivel több kártyázással múlatva az időt.  Abban az időben még nem ismertünk  olyan modern pedagógia fogalmakat, mint nulladik óra, délutáni óra, hatodik, hetedik stb. óra. A tanítás ideje délelőtt nyolctól egyig, vagy délután egytől hatig tartott és mindig kiszámíthatóan öt órából állt.

Amilyen korai volt a reggeli indulás, olyan késői volt a délutáni tanítás után a hazaérkezés. Ilyenkor este nyolc óra után szálltam ki a ceglédi állomáson a vonatból és már csak a közel három kilométeres hazaút volt hátra. Némi ügyeskedéssel a temetőn átvágva rövidítettem az utat, egészen addig, amíg egy szép téli, havas, de meglehetősen szeles időben, a csendes sírok között ballagva halk, de iszonyú nyíííííí-nyűűűűű hangok fagyasztották véremet. Megúsztam, futva és élve kijutottam. Legközelebbi világosban arra jártamban megállapítottam, hogy a főút felé sorakozó kripták, kis kápolnácskák egyikének vasajtaját nyitotta ki a szél és mozgatta ide-oda. Mindegy, ettől kezdve még nappal is az utcán közlekedtem. A közelmúltban ismét (?) arra jártam és nagy örömmel örökítettem meg a Református Öreg Temető szépen felújított kápolnácskáinak sorát - de még ma sem volt valahogyan ingerenciám arra, hogy kapun belül is szétnézzek.

130704_Kripták.jpgA vonat pedig csak ment, hol marhavagonokból állt, hol késett, hol  nem indult, amíg az aknaszedők nem tisztították meg a síneket, hol meg mi ceglédi és abonyi bejáró diákok találtunk jobb elfoglaltságot, mint az iskola meglátogatása.

Remélem már elévült és 65 év után nem róják fel az égben, volt osztályfőnökünknek, Etelka néninek, hogy az egyik félévben a begyűjtött 31 igazolatlan órámat „véletlenül” 13 igazoltként írta be a bizonyítványba.

Ezek voltak azok a nem igazán stabil keretek, amit nagyszerű tanáraink okosan és nagy-nagy türelemmel és talán nem is sikertelenül töltöttek meg tartalommal. Róluk még fogok emlékezni, és talán példájuk még ragadós is lesz…

(Ja igen, a feladvány megoldása: jobbról a harmadik.)

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://8danosnyugger.blog.hu/api/trackback/id/tr25384773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Warlimont 2013.07.04. 16:11:42

Laci bacsi, azutan jo dolga volt 9 fiunak a 23 lany között? :) :)

Dr. Király László 2013.07.08. 11:31:26

@Warlimont: Hát nem panaszkodom, de azért már ebben a zsenge korban megtapasztalni a kötelező nőuralmat nem volt semmi. Egyébként erről még lesz szó. kl

gj2k 2013.07.08. 12:19:07

:) Meg lehet kérdezni (nem tapintatlanság remélem), hogy melyik lány számított a legszebbnek?

Dr. Király László 2013.07.09. 08:26:50

@gj2k: Nekem a képen előttem álló fekete hajú Kaci, de erről még lesz szó. kl.
süti beállítások módosítása