HTML

Egy 8 danos nyugger ...

A gyerekeim és az unokáim az mondják, hogy minden történetemet hallották már sokszor. Nincs más hátra, új hallgatóságot (pontosabban olvasókat) kell keresnem így 80 fölött. :-) Dr. Király László

Friss topikok

  • Dr. Király László: A FACEBOOK A MAI NAPRA EZT A BLOGBEJEGYZÉSEMET IDÉZTE FEL, AMI BIZONYÍTHATJA, HOGY FIATALNAK LENNI... (2016.10.31. 09:21) Jegyeskedés
  • Dimmerkobold: Nem volt rossz. Pár forró intim részletre kíváncsi lettem volna a szerelemmel kapcsolatban! :)) (2016.10.17. 19:45) Megérkezés Kecskemétre
  • dr Király László: - (2016.08.28. 21:36) Kutatási célok, vagy csak álmok
  • Zsumami: Kedves Király László! Hát ilyen az én formám, kések és lekések... ezúttal az új bejegyzésekről, ha... (2016.05.01. 12:10) Megint Május 1.
  • Major Zsuzsa: Kedves Király László, ha Ön Dávod pustán volt katona, akkor bizonyára járt Böhönyén, a vasútállom... (2015.08.05. 12:06) Szép élet a katona élet - főleg, ha rövid!

A cserkészkedés és a rokon lányok sétáltatása nyújtotta nyári örömökről már meséltem. Persze nemcsak ennyi volt a szünidők szórakozása, volt egyéb is, ha nem is olyan flancosak, mint a mai ifjúság lehetőségei.

130725_Nick Carter.jpgNyaranként nagyon sokat olvastam, és nem igazán válogattam, csak betű legyen. Volt abban tízfilléres, húszfilléres, ötvenfilléres, pengős regény, vagy éppen klasszikusok díszkiadása. Ez utóbbiakkal csak az volt a bajom, hogy nehezek és az adott körülmények között nem igazán jól kezelhetők voltak, ugyanis kedvenc olvasóhelyem a nagymama udvarán álló óriási eperfa  vastag ágai között volt. Gyönyörűség így visszaemlékezve is, amikor meleg nyárban, a fámon ülve, esetleg az érő feketeepret szemezgetve, akár egy Nick Carter, vagy Buffalo Bill füzetet, akár Szabó Dezső, Zilahy Lajos, vitéz Somogyvári Gyula, Jókai Mór, Courths Mahler (nekünk csak kurcmáler), Jókai Mór, Tormay Cécile, Dumas, Zola, vagy bárki más, valamelyik művét olvasva  múlattam az időt.
(A képen látható Nick Carter füzet képét az axioart.com oldalon találtam.)

Ezzel összefüggésben bizonyítékkal szolgálhatok a  tulajdonságok átöröklődésének működésére, ugyanis fiam és lányom kedvenc olvasási helye ugyancsak a nagymama (mármint az ő nagymamájuk) udvarán álló méretes eperfa volt. Különbség csak a Cegléd és Kecskemét között lévő 30 kilométer távolság és a mama személye volt, meg talán az, hogy az utóbbi fán fehér volt az eper színe. Náluk is működött az a gyakorlat, hogy a leszármazottak többnyire túlszárnyalják eleiket, ugyanis nekik már volt egy madzagra kötött kosárkájuk is, amit leeresztettek a fáról és hangos szóval hívták a mamát, aki jött, megtöltötte mindenféle finomsággal, ők meg magukhoz vonták. Kép ugyan csak Lackó úrfiról, meg a felvonó madzagról szól, de Györgyi kisasszony is ott ül egy másik ágon.

130725_eperfa.jpg

130725_Filléres gyors.jpgNyári csemege volt a „filléres gyors” nyújtotta lehetőség is. Néha Ceglédről is indult ilyen a Balatonhoz. Ezek igencsak hosszú napok voltak. Ébresztő hajnali két órakor, hazaérkezés éjfél tájban. De megérte, mert nagyon sokan így láttuk meg életünkben először a Balatont. 
(A plakátot a retronom.hu oldalról másoltam ide.)

Természetes volt az is, hogy a nyári szünet kisebb-nagyobb részét valamilyen munkával kellett tölteni. Így lettem én 1950 fél nyarán Cegléden jeges kocsis, aki egy szép, enyhén hisztériás Buksi nevű lóval, pirosra festett gumis kocsival, könyökig érő gumikesztyűbe öltözve elégítette ki a megrendelők hidegség iránti igényét. Így utólag is figyelmet érdemlő lehet, hogyan is történt az én kiválasztásom erre a felelősségteljes posztra. A jégszállítás gazdája, apámék baráti köréhez tartozó Tőkési József hentesmester volt, akinek szüksége volt egy kocsisra, akivel szemben a legfontosabb elvárás a megbízhatóság volt, mert ugye előfordulhatott, hogy a megrendelő cukrászok, vendéglősök, magánszemélyek közé bekeveredhetett egy-egy olyan hentes is, akinél fennforoghatott egy-egy feketevágás esete is, amihez nagyon kellett a jég, de nagyon nem a kibeszélés. A személyemet illetően ugyanakkor a hozzáértésről nem esett szó és fel sem merült, hogy a lovakkal kapcsolatos tapasztalatom kimerült abban, hogy  a nagyanyám ragaszkodott ahhoz, hogy a kamrában csak a tapasztott padló felel meg a tárolási követelményeknek, annak karbantartásához viszont elengedhetetlenül szükség volt tetemes mennyiségű lócitromra. Ennek összegyűjtésében – némi korrupciós ráhatás árán – magam is részt vettem. Ennyi.

Persze mindez több átkossal ezelőtt történt, mert ma már elképzelhetetlen, hogy a megbízhatóság a szájtartásban felül emelkedjen a szakmai hozzáértésen.

130725_jegeskocsis.jpgA feladatot sikerrel elláttam és egyebek mellett olyan életre szóló marketingtechnikai tapasztalatokat is szereztem, hogyha valahol az elnyújtott jegeees kiáltásra a cselédlány nyitott kaput, hangos – hogy a szomszédok is hallják –  „kezét csókolom nagyságos asszony” köszöntésért dupla borravaló jár.

A másik említést érdemlő nyári munkálkodásom a nagykőrösi laktanyaépítéshez fűződik. Itt szereztem méretes tapasztalatokat az abban az időben még csak bimbózó szocialista munkaerkölcsről. Az építkezésen kialakítottak két hálóbarakkot, egyikben a sztahanovista brigádok laktak, a másikban eleinte csak velem együtt három diák.

A sztahanovisták rakták a falat, mi hordtuk a téglát, és kevertük a maltert, meg rinyáltunk, hogy kevesen vagyunk, ezért folyton ordítoznak velünk.  Ez is megoldódott. Egyik éjszaka az addig nyugis „diákbarakkban”  arra ébredtünk, hogy iszonyú zaj van és büdös. Reggel aztán kiderült, hogy gyökeresen megoldották a segédmunkaerő hiányát, mégpedig úgy, hogy egy budapesti razzián összegyűjtött cemendéket és fiúikat/stricijeiket  némi felügyelettel lezsuppolták a kőrösi építkezésre, itt névsorba vették őket és kapták a segédmunkások bérét. Ezt időnként kiegészítették, például úgy, hogy egy Gizike nevű segéderőt a kísérője bérbe adott az ideigleneseknek.

A kulturális élet is működött hétvégeken, mégpedig  a közelben lévő kocsmában. A jól kereső sztahanovisták felfogadtak valakit a segéderőből, aki talicskával várta őket a kocsmánál és amikor elérték a részegség megfelelő fokát, hazaszállította őket a saját barakkjukba. Időnként szétverték a kocsma berendezését is, majd hétfő munka után, társadalmi munkában,  újjáépítették.

Az új erő belépésétől kezdve már nem vettem igénybe az ingyen szállást, hanem még egy darabig kerékpárral jártam a Ceglédtől pont 19 kilométerre lévő munkahelyre. Egyébként megérte, mert viszonylag  jól fizettek.

És hát azért már akkoriban is a pénz beszélt, a kutya meg ugatott...

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://8danosnyugger.blog.hu/api/trackback/id/tr675402410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

auer · http://koronus.blogspot.com/ 2013.08.09. 07:31:43

Nagyon érdekesek ezek a beszámolók bemutatnak egy olyan kort amit én csak a törtelemkönyvekből ismerek és az is kimerült az államosítás bemutatásnak szintjén. Jó olvasni egy ilyen személyes beszámolót erről.
Köszönöm.

rieckemárta 2013.08.09. 13:07:36

Gyerekkoromban kamion sofőr szerettem volna lenni. De most rájöttem, hogy jobb lett volna jegesnek vágyakozni.

Warlimont 2013.08.12. 10:27:42

Csak igy ki volt rakva a jegtömb a platora? Valami ponyvaval nem volt legalabb egy kicsit arnyekolva, hogy lassabban olvadjon?
Nyaron mennyire meszire kellett kiszallitani ezeket? Persze az is kerdes, Raro milyen gyorsan tudta huzni a szekeret. :)

Azt, hogy jo a törtenet, mar nem is ismetelgetem... :)

Dr. Király László 2013.08.12. 18:31:47

@auer: Természetesen örülök, hogy kedvezően szóltál. Köszönöm.

Dr. Király László 2013.08.12. 18:35:28

@rieckemárta: Mikor ezek a dolgok történtek, még nem volt kamion és nem volt hűtőszekrény, ma meg van. Ugyhogy jól választottál, amikor "mást" választottál. üdv. kl.

Dr. Király László 2013.08.12. 18:45:00

@Warlimont: A kocsi bádoggal volt bélelve és természetesen volt egy hőtartó takaró is. Tapasztalatom szerint a jéggyárból történő indulásnál hivatalosan 12.5 kg-os jégtáblák jól viselték a körutat, aminek a hossza mindig változott, függően a megrendelőktől. A "nem ismételgetést" pedig köszönöm. üdv. kl.
süti beállítások módosítása